Pedagogisk planering

 

Syfte

 

Kunskaper i biologi har stor betydelse för samhällsutvecklingen inom miljöområdet. Med kunskaper om naturen och människan får vi redskap för att kunna bidra till en hållbar utveckling. Om alla gör något, kan vi tillsammans förändra hotbilden mot vår planet.
Att människan förändrar miljön genom att exempelvis bygga vägar, odla mat eller bygga kraftverk har inneburit många positiva saker, men ibland påverkar våra handlingar naturen och vår miljö på ett sätt som inte är bra. Då kan det uppstå miljöproblem. Det är inget nytt med miljöproblem. Vi människor har också lyckats lösa många av dem, men för det krävs kunskap och idéer.

 

Centralt innehåll

 
  • Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, utförande och utvärdering.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.

Det här ska du lära dig
 

Du ska lära dig att
  • använda information för att skapa texter där du tar ställning till olika miljöproblem (kunskapskrav 4)
  • genomföra fältstudier och andra undersökningar efter givna planeringar(kunskapskrav 5)
  • använda utrustningen i undersökningarna på rätt sätt (kunskapskrav 6)
  • dra slutsatser utifrån dina resultat (kunskapskrav 7)
  • ge förslag på felkällor (kunskapskrav 8)
  • dokumentera dina undersökningar (kunskapskrav 9)
  • beskriva biologiska samband när det gäller miljöproblem genom att använda biologiska begrepp, modeller och teorier (kunskapskrav 10)
  • beskriva ekologiska samband när det gäller miljöproblem (kunskapskrav 12)
  • föra resonemang om hur människan påverkar naturen och hur åtgärder kan bidra till en hållbar utveckling (kunskapskrav 13).

 

Detta innebär att du ska lära dig

  • hur man genomför och dokumenterar en undersökning
  • vad som kännetecknar ett miljögift, hur människan bidrar till spridning av miljögifter och hur miljögifter påverkar levande organismer i olika ekosystem
  • vad växthuseffekten innebär och hur människan bidrar till en förstärkt växthuseffekt samt vilka effekter en förstärkt växthuseffekt har för klimat och levande organismer
  • vilken funktion ozonlagret har och hur människan bidrar till en uttunning av ozonlagret samt vilka effekter ett uttunnat ozonlager har för levande organismer
  • vad som menas med försurning och hur människan bidrar till försurning av sjöar och marker samt vilka effekter försurning har för levande organismer samt vilka åtgärder som finns
  • hur människan bidrar till övergödning av sjöar och marker samt vilka effekter övergödning har för levande organismer
  • vad som menas med förnybara och icke förnybara energikällor samt hur vattenkraft och kärnkraft påverkar miljö
  • vad som menas med producentansvar, försiktighetsprincipen och hållbar utveckling
 

Så här kommer vi att arbeta

 
Under kursens gång så kommer du att
  • Genomföra två undersökningar, en fältstudie där du undersöker lavfloran för att bestämma luftens kvalitet och en undersökning där du undersöker hur koppar påverkar fröns groning.
  • Jobba med att dokumentera dina två undersökningar. Datorer kommer att finnas till förfogande och du väljer om du vill dokumentera dina undersökningar för hand eller på dator.
  • Lyssna på muntligt lärarledda genomgångar med bildspel om olika miljöproblem.
  • Se filmer om olika miljöproblem.
  • Läsa texter om olika miljöproblem och arbeta med frågor i ditt texthäfte. Du väljer själv om du vill jobba enbart med grundkursen eller om du också vill jobba med fördjupningskursen.
  • Varje vecka få ta del av och diskutera aktuella tidningsartiklar som anknyter till miljö och hållbar utveckling

Så här kommer dina kunskaper att bedömas

  • Kunskapskrav 5 och 6 kommer att bedömas under lektionstid i samband med att du genomför dina undersökningar
  • Kunskapskrav 7, 8 och 9 kommer att bedömas i skriftliga dokumentationer av dina undersökningar
  • Kunskapsskrav 10, 12 och 13 kommer till största delen att bedömas i det skriftliga prov du genomför i slutet 

Övningsuppgifter på glosboken.se